‘We moeten positief en creatief blijven.’

Geschreven door Odette van der Veeken op 1 april 2020

 

Tommy Grein

Signing op locatie, Stay Safe pakketten en veiligheidsschermen. Het zijn zomaar wat activiteiten waarmee Tommy Grein, oprichter en eigenaar van Q-Promotions en Q-Signing, creatief om probeert te gaan met het aanbieden van diensten. Hij vertelt hoe hij omgaat met deze bizarre situatie.

Allereerst, hoe gaat het met je? En met de gezondheid van het personeel?

“Tot nu toe – ik klop het af – is iedereen gezond. Dat is natuurlijk het allerbelangrijkste!”

Wat betekent deze crisis voor Q?

“Zoals veel ondernemers in deze tijd, hebben ook wij het zwaar. We leveren veel drukwerk aan de horeca, aan evenementen en attractieparken. Deze markt is natuurlijk behoorlijk ingestort op dit moment, dus we proberen creatief te blijven door activiteiten te verzinnen waarmee we ons bedrijf de komende tijd wél draaiende kunnen houden. Zeker omdat niemand weet hoe lang het allemaal gaat duren.”

Wat zijn dit voor activiteiten?

“Dat zijn bijvoorbeeld onze Stay Safe pakketten en veiligheidsschermen. We denken mee met onze klanten op het gebied van signing op locatie. Door de maatregelen van het RIVM duidelijk én opvallend te communiceren, weet iedereen wat hij of zij moet doen. Dat is in deze tijd essentieel. Onze Stay Safe pakketten met veiligheidshesjes, vloerstickers, flyers en posters kunnen daar goed bij ondersteunen. Daarnaast bieden wij nu ook tijdelijk plexiglas veiligheidsschermen aan om op balies te zetten ter bescherming van medewerkers en klanten.”

Wat voor leider ben jij op dit moment?

“Je merkt dat iedereen in je omgeving in onzekerheid zit. Of het nu over gezondheid gaat of over hoe je baan er de komende tijd uit gaat zien. Heb ik nog wel een baan over een aantal maanden? Bestaat het bedrijf nog wel waar ik werk? Hoe gaat het met mijn familie? Dat zijn allemaal terechte vragen. Ik probeer daar heel erg voor open te staan door te laten merken dat als er vragen zijn, iedereen gerust bij me aan kan kloppen. Als ik ze kan beantwoorden, dan doe ik dat. We zijn een redelijk gezond bedrijf, dus we kunnen het wel een tijdje uitzingen. Niet oneindig natuurlijk, maar dat kan niemand. Ik vind het belangrijk om goed met elkaar te blijven communiceren en het hele team hierbij te betrekken.”

Hoe doe je dat?

“We sturen regelmatig een update naar het personeel over hoe het ervoor staat en we hebben groepsapps met onze verschillende afdelingen waarin we elkaar op de hoogte houden nu bijna iedereen vanuit huis werkt. Daarnaast hebben we ook nog een appgroep waar we met heel Q-Promotions en Q-Signing in zitten, daar worden gelukkig ook nog regelmatig grappige dingen in gedeeld. Je moet tenslotte af en toe ook wel plezier hebben, vind ik!”

Hoe zien jouw dagen er op dit moment uit?

“Ik heb gelukkig nog steeds een aantal klanten die redelijke druk op mijn agenda leggen. Die zijn op dit moment aan het inventariseren wat ze normaal allemaal doen op het gebied van drukwerk en signing. Ook bedrijven die nog geen klant zijn nemen nu de tijd om offertes van bepaalde drukwerkpakketten bij ons op te vragen. Puur om even te kijken of ze eigenlijk nog wel verstandig inkopen.”

Oké, slim!

“Daarnaast zijn we bezig om onze interne systemen te bekijken. Wat kunnen we in de toekomst sneller doen? En we werken aan een nieuwe website. Daar zijn een aantal ordermanagers nu allerlei berekeningen voor aan het maken. Op die manier proberen we er toch voor te zorgen dat medewerkers aan de slag blijven en nuttig bezig zijn. De montageklussen van Q-Signing blijven redelijk doorgaan, uiteraard met inachtneming van de RIVM-maatregelen. Voor sommige klanten is dit juist een goed moment om alle signing in en rondom het kantoor en op de auto’s – die nu veelal stilstaan in het wagenpark – onder handen te laten nemen.”

Wat voor veranderingen brengt deze crisis op de langere termijn met zich mee, denk je?

“Dat ligt eraan hoe lang het nog gaat duren. Ikzelf hoop dat het over één tot twee maanden toch wel enigszins voorbij is en iedereen zijn werk weer kan hervatten. We moeten creatief en positief blijven, uitgaan van het minst erge scenario. Ik heb zoiets van: we investeren in de mensen die we straks ook weer hard nodig hebben. Dat kost nu even geld, dat klopt, maar je moet daarna ook weer gewoon door kunnen gaan en het verschil kunnen maken. En het zijn mensen die al een hele lange tijd voor het bedrijf klaarstaan. Moeten we dan echt, omdat het even twee tot drie maanden een stuk minder is, meteen stappen gaan ondernemen? Ga je dan direct contracten opzeggen en functies weghalen? Ik bekijk het liever positief. Over drie maanden zijn we gewoon weer volle bak bezig en heb ik iedereen weer nodig!”

Welke ondernemerskwaliteit van jou komt in deze periode het beste van pas?

“Ik denk positief blijven! Mijn vrouw vraagt ook vaak: gaat het allemaal goed? Hoe loopt het? Moeten we ons zorgen maken? Dan geef ik altijd als antwoord: je hoeft je pas zorgen te maken als ik zonder lach op mijn gezicht thuiskom, want dan is het niet goed. Het komt zoals het komt en niemand weet waar het naartoe gaat. Ik kan nu wel bij de pakken neer gaan zitten, maar dan maak je jezelf en iedereen om je heen alleen maar gek en onzeker.”

Juist door jouw instelling en positiviteit weet je de boel rustig te houden?

“Dat hoop ik! Dat probeer ik uit te stralen en ik hoop dat de rest dat ook met elkaar uitstraalt en dat we zo de groep mooie collega’s en relaties bij elkaar weten te houden.”

Wil je tot slot nog iets kwijt?

“Ik hoop dat het team, onze klanten en relaties allemaal zo gezond mogelijk deze tijd doorkomen. Dat zei ik laatst op kantoor ook. Zolang jouw familie en dierbaren gezond zijn en blijven, dan kan er gebeuren wat er gebeurt, maar dan kom je daar wel weer overheen. Samen staan we sterk!”