Interactief drukwerk

Door je drukwerk interactief te maken, voeg je veel meer waarde toe aan je geprinte media. Maar hoe maak je je drukwerk interactief? We lichten een aantal opties en voorbeelden uit.

Papieren folders zijn nog steeds veruit het populairst ondanks de komst van apps die folders online aanbieden en websites met reclameacties. Ongeveer 11.5 miljoen Nederlanders lezen nog steeds elke dag een reclamefolder. Volgens het onderzoek van GFK gaan consumenten die een papieren folder lezen sneller over tot een aankoop. Dit neemt niet weg dat online adverteren tegenwoordig steeds meer mogelijkheden biedt. Zo lezen 3,9 miljoen mensen een digitale folder en gebruiken ruim 400.000 mensen de folder applicatie. Door de steeds maar vernieuwende technieken op het gebied van marketing, is het voor adverteerders nu nog eenvoudiger om een slag te slaan tussen offline en online. Ook al zijn folders en andere print media nog steeds populair, in de toekomst zal reclamedrukwerk steeds minder geconsumeerd worden. Door nu al voorop te lopen op je concurrenten ben jij waarschijnlijk de eerste in jouw vakgebied die dit aandurft. Door de komst van deze technieken is het dus nog helemaal niet gedaan met print. Door je drukwerk interactief te maken voeg je veel meer waarde toe aan je print media. Maar hoe maak je je drukwerk interactief?

AUGMENTED REALITY EN QR CODES

Door een QR code of Augmented Reality (AR) toe te voegen aan je drukwerk komt het als het ware tot leven. Drukwerk zoals flyers, folders, affiches en visitekaartjes wordt verrijkt door links, video, extra informatie of het publiek kan eenvoudig content delen op sociale media.

Wat is Augmented Reality en wat zijn de mogelijkheden met een QR code?

Bij Augmented Reality wordt er als het ware een tweede laag op de realiteit aangebracht wat door middel van een smartphone zichtbaar wordt. De adverteerder kan op deze manier allerlei elementen toevoegen aan dit beeld. Zo kun je bijvoorbeeld productinformatie toevoegen of een product in 3D afbeelden. Statische, platte objecten komen opeens tot leven, hiermee creëer je een extra beleving voor de consument.

EEN AANTAL PRAKTISCHE VOORBEELDEN VAN AUGMENTED REALITY

  • Een reclameposter voorzien van AR, voorbijgangers kunnen door de foto te scannen direct kaartjes bestellen voor je evenement.
  • Wanneer je visitekaartjes uitdeelt aan potentiele klanten kunnen zij je visitekaartje scannen en krijgen zo een bedrijfsfilmpje te zien. Ze komen direct meer te weten of je bedrijf en over je werkzaamheden.
  • Een reclamefolder scannen zodat men meteen doorverwezen wordt naar de webshop.

Door een QR code toe te voegen aan je drukwerk kan de gebruiker een foto maken van de code, vervolgens wordt de code omgezet in een stuk tekst of internetadres, dit wordt dan direct in de webbrowser van je telefoon geopend. Waar een QR code alleen een twee dimensionaal beeld kan tonen, gaat Augmented Reality net een stapje verder er wordt namelijk in real life een tweede laag aan de realiteit toegevoegd.

Q-PROMOTIONS KAN JE HIERBIJ HELPEN

Je drukwerk interactief maken, is door de komst van verschillende applicaties steeds eenvoudiger. De applicatie Layar kan door iedereen gedownload worden in de app stores. Daarnaast kunnen bedrijven de applicatie gebruiken om een digitale laag over de fysieke werkelijkheid te voegen. Er zijn veel mogelijkheden. Q-promotions denkt graag met je mee hierover. Tevens werken wij samen met WebdesignTilburg, zij kunnen je verder adviseren over het interactief maken van je drukwerk.

Ook al worden reclamefolders nog altijd veel gelezen, in de toekomst zal dit steeds minder worden. Om je reclame nog steeds op een effectieve manier in te zetten kun je niet achterblijven op dit gebied.

Bron: NOM Monitor Folder. (2015). Het bereiksonderzoek voor folders 2015. Retrieved from: http://www.rodimedia.nl/wp-content/uploads/2015/04/WEBDL_NOM_Folder_Monitor_onderzoeksrapport_2015.pdf