Huisstijl veranderen: hoe pakt Q-Promotions dit aan?

Geschreven door Lukas Appeldoorn op 6 december 2016

Abricampagne Q-Promotions

In ons vorige blogartikel schreven we over huisstijlverandering en wat hier allemaal bij komt kijken. Q-Promotions heeft afgelopen zomer haar huisstijl opgefrist. In deze blog spreken we met Emiel van IMAGEAU Strategische Creaties, een van de vaste ontwerpers van Q-Promotions. Hij gaat dieper in op de stappen die ondernomen zijn om de huisstijl aan te passen.

Waarom besloot Q-Promotions dat het tijd was voor een verandering?

De huidige positionering bracht niet duidelijk in kaart wat Q-Promotions doet. Dit komt doordat de markt verandert en Q-promotions verandert ook. Daarom is het goed om eens in de zoveel tijd de slogan, pay-off en campagne te herzien. Deze herziening is gedaan door een nieuwe propositie vast te stellen, een nieuwe slogan en een sterke elevator pitch te bedenken.

Waar moest de nieuwe propositie aan voldoen?

Er zijn veel veranderingen in de markt van drukkers. Q-Promotions is geen online drukker en wil zich distantiëren van die markt die geen service biedt en onpersoonlijk is. Daarnaast willen ze zich onderscheiden van de traditionele drukker die advies beperkt tot het huidige machinepark. Vandaar dat Q-Promotions onafhankelijk advies geeft en niet afhankelijk is van één drukkerij. Zo kunnen ze altijd de beste oplossing bieden voor de opdrachtgever. Ze zoeken de juiste balans tussen kwaliteit, prijs en levertijd. Dit wordt nu doorgevoerd in de communicatie om zo de (potentiële) opdrachtgevers op de hoogte te brengen van de voordelen van Q-Promotions.

Hoe hebben jullie het proces aangepakt?

We hebben drie brainstorm sessies gehouden om de nieuwe proposities van Q-Promotions vast te stellen. Daaruit zijn de pay-off ‘Jouw drukwerk, onze zorg’ en de slogan ‘Wij drukken alles, behalve onze snor’ voortgekomen.

Als de tekst voor de pay-off en de slogan eenmaal bekend zijn ga je vervolgens verschillende ontwerpen maken. Je maakt met een team een selectie van welke kant je op wil qua typografie, kleuren en beeld. Uiteindelijk komt hier het beste ontwerp uit naar voren. Dit ontwerp is vervolgens in stappen uitgewerkt. Hierbij hebben we de ‘vier i’s’ aangehouden: inventarisatie, implementatie, innovatie en improvisatie.

We begonnen met de inventarisatie: wat loopt er nu al qua drukwerk en digitale uitingen. Visitekaartjes, briefpapier, advertenties, en ook digitale uitingen zoals de social media, digitale facturen en de e-mailhandtekening. Dit is allemaal makkelijk om te zetten naar de nieuwe slogan.

Hierna volgde de implementatie van deze ‘standaard’ dingen. Vervolgens ga je je bezig houden met de innovatie. Op basis van de nieuwe slogan en pay-off ga je dan bekijken hoe je nieuwe communicatie uitingen in kunt zetten.

Onder improvisatie vallen alle dingen die je vooraf niet bedacht had. Q-Promotions sponsort veel dus alles moet aangepast worden zodat iedereen het juiste logo heeft. In diverse stadions hangt bijvoorbeeld signing van Q-Promotions. Afhankelijk van de kosten wordt bepaald of het nodig is of deze allemaal vernieuwd worden.

Wie zijn er allemaal betrokken bij dit proces?

Je selecteert een team dat van toegevoegde waarde is en op de hoogte moet zijn. Hierbij hoort de marketing afdeling, zowel online als offline. Met dit team kijk je hoe je samen alles in kaart kunt brengen voor de implementatie.

Hoe is de nieuwe huisstijl geïmplementeerd?

De implementatie zat tussen een big bang en langzaam doorvoeren in. Al het standaardhuisstijldrukwerk is in één keer aangepast en gecommuniceerd. Dit is ook allemaal in één keer doorgevoerd in de social media en de online uitingen zoals banners op de website en websiteheaders. Andere dingen worden geïmplementeerd zodra ze aan vervanging toe zijn zoals de belettering op de bussen en reclameborden.

Hoe is de promotie aangepakt?

Er was een abricampagne in Noord-Brabant. De slogan is op deze manier groots gecommuniceerd. Verder is de implementatie normaal en geleidelijk verwerkt.

Waarom is er voor deze manier gekozen?

Drukwerk is natuurlijk de core business van Q-Promotions. Daarmee moet je dus altijd up-to-date zijn. Het drukwerk is makkelijk te realiseren. Net als de online onderdelen. Bij de rest worden continu afwegingen gemaakt tussen tijd, kosten en prioriteit. De bussen bijvoorbeeld rijden door heel Nederland maar ze worden binnenkort vervangen dus worden de nieuwe bussen pas beletterd met de nieuwe uitingen.

Waarom is er voor dit moment, de zomer, gekozen?

Er is niet bewust voor de zomer gekozen maar het was wel een makkelijke periode. Veel bedrijven zijn dan gesloten (komkommertijd). Hierdoor is er meer tijd om alles naast de normale werkzaamheden te regelen.

Maar je bent er nooit helemaal klaar mee. Nu is het bijna kerst en speelt het nog steeds dagelijks. Vooral de innovatie en improvisatie. Je komt steeds dingen tegen die aangepast moeten worden. En je kunt innovatie telkens op veel nieuwe manieren toepassen.

Op welke manier wordt innovatie bijvoorbeeld toegepast?Q Sinterklaas actie bewerkt

De slogan wordt om de zoveel tijd vernieuwd. Dit zorgt er voor dat je onder de aandacht blijft. En met de slogan ‘Wij drukken alles, behalve onze snor’ kun je leuke acties bedenken. Bijvoorbeeld iets met Movember. En met Sinterklaas kregen de klanten chocoladesnorren. Zo kun je op een leuke manier nieuwe communicatiemiddelen bedenken en nieuwe producten promoten.

Wat merkt Q-Promotions nu van de aanpassingen?

De leuke twist met humor valt op bij de huidige opdrachtgevers. Q-Promotions krijgt er leuke reacties op. Ze zijn nu ook zichtbaarder bij potentiële opdrachtgevers. En het geeft een duidelijker beeld af van de service en diensten die Q-Promotions biedt.

Tot slot, heb je nog tips voor het goed doorvoeren van een huisstijlverandering?

Je hebt al een bepaalde identiteit. Mensen herkennen het logo en de kleurstellingen. Als je hiervan gaat afwijken moet je wel met een ‘big bang’ komen en het duidelijk communiceren aan de huidige opdrachtgevers. Bij een subtiele aanpassing blijft het herkenbaar waardoor de big bang niet nodig is.

Zorg dat je niet te krap zit qua tijdsplanning. Er komt veel bij kijken. Vooral in de categorie improvisatie zijn er dingen die je niet aan ziet komen. Een ruimere planning zorgt dan voor een beter big bang effect.